Welke zaken moet ik vermelden op mijn website?

Lees in

Veel ondernemers maken een website om hun onderneming te promoten of om klanten te informeren. Maar wanneer je dit doet, moeten er een aantal verplichte vermeldingen op de website staan. Welke verplichtingen dit zijn en wie dit moet doen, lees je verder in deze blog.

Welke vermeldingen dien ik weer te geven op mijn website?

Op de website moeten deze vermeldingen staan:

  • De naam of handelsnaam van jouw onderneming;
  • Het adres waar de activiteiten worden uitgevoerd;
  • De contactgegevens van het bedrijf bv. Een telefoonnummer, e-mailadres, …
  • Het ondernemingsnummer;
  • Wanneer je een vergunning nodig hebt om de activiteit uit te oefenen moet de toezichthoudende autoriteit vermeld worden;
  • Wanneer je btw-plichtig bent, moet je jouw btw-nummer vermelden;
  • De gedragscode als dit van toepassing is. Gedragscodes zijn richtlijnen die bepalen hoe een professional zich moet gedragen ten opzichte van klanten, collega's, en andere belanghebbenden, en ze zijn bedoeld om een ​​hoog niveau van professioneel gedrag te waarborgen;
  • Bij gereglementeerde beroepen:
       
    • De beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij je bent ingeschreven
    •  
    • De beroepstitel en de staat
    •  
    • Een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe

Voorbeeld: Jan is zelfstandig vastgoedmakelaar. Als erkend vastgoedmakelaar moet je aangesloten zijn bij het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars. Dit moet hij vermelden op zijn website:

Als erkend vastgoedmakelaar zijn wij bij "Bedrijfsnaam" geregistreerd bij het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), onder nummer "BIV-nummer". Het BIV is de toezichthoudende autoriteit voor vastgoedmakelaars in België en staat garant voor professionaliteit en integriteit binnen onze sector.

Ons BIV-nummer: "Vul hier het BIV-nummer in"

Toezichthoudende autoriteit: Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV)

Wij voldoen aan de beroepsregels en richtlijnen vastgesteld door het BIV. Voor meer informatie over deze regels, kunt u contact met ons opnemen.

De prijs van diensten of producten moeten ook altijd duidelijk aangegeven worden. En er moet vermeld worden of de belastingen leveringskosten inbegrepen zijn.

Welke wettelijke verplichte vermeldingen bij het verkopen van producten of diensten op de website?

Er zijn strengere regels wanneer je ook producten of diensten verkoopt via jouw website. Je moet zo duidelijk mogelijk je klanten informeren over de kenmerken van je producten of diensten.

Deze vermeldingen moeten op de website staan:

  • Belangrijkste kenmerken van de aangeboden goederen en diensten;
  • Bedrijfsgegevens (waaronder ondernemingsnummer en handelsnaam);
  • Contactgegevens van uw bedrijf (inclusief fysiek adres van vestiging, telefoon, fax en e-mailadres);
  • Adres van uw bedrijfsvestiging waar consumenten met klachten terecht kunnen;
  • Totale prijs van de goederen of diensten, inclusief alle belastingen. Als de prijs niet vooraf bekend is, moet op zijn minst worden aangegeven hoe deze zal worden berekend. Eventuele extra kosten, zoals vracht, levering, porto of andere, moeten ook worden vermeld. Als deze kosten niet van tevoren kunnen worden bepaald, moet op zijn minst worden vermeld dat er mogelijk extra kosten zullen zijn.
  • Betalingswijze, leveringsvoorwaarden (bijv. in voorraad, tijdelijk niet beschikbaar, beschikbaar vanaf...), uitvoeringstermijn;
  • Voorwaarden, termijn en procedure voor herroeping (annulering), inclusief het modelformulier voor herroeping indien van toepassing;
  • Indien van toepassing: de consument draagt de kosten voor retourzending bij herroeping, en als de goederen niet per reguliere post kunnen worden teruggestuurd, worden de kosten voor terugzending vermeld.
  • Voor dienstencontracten kan de consument verzoeken om de levering van diensten te laten starten voor het einde van de herroepingstermijn. In dat geval moet je hem duidelijk melden dat hij alle redelijke kosten voor de reeds geleverde diensten zal moeten vergoeden indien hij toch zijn herroepingsrecht nog uitoefent.
  • Als de consument geen herroepingsrecht heeft volgens de wet, moet je hem dit ook duidelijk melden, inclusief eventuele omstandigheden waarin het herroepingsrecht verloren gaat.
  • Verwijzing naar de wettelijke garantiebepalingen moet worden opgenomen als herinnering aan de wettelijke garantiewaarborg.

Er zijn nog heel wat verplichtingen die je moet vermelden, indien het van toepassing is voor jouw webshop. Deze vermeldingen kan je terugvinden op deze website.

Wie moet deze informatie kenbaar maken op zijn website?

Alle dienstverleners moeten deze vermeldingen op hun website zetten. Een dienstverlener is iemand die producten of diensten levert aan een ander partij op een elektronische aanbieder. Dit kan bijvoorbeeld op een website zijn, op Instagram, …

Voorbeeld: Stel je voor dat je een website hebt en je hebt hulp nodig bij het ontwerpen van een logo. Je kijkt even online en daar kom je de website van "LOGOS" tegen. Ze bieden ontwerpdiensten aan, zoals het maken van logo's, tegen betaling op hun website. Wanneer je dan via de website een logo koopt, dan is "LOGOS" jouw dienstverlener.

Wat is de sanctie als de informatie niet kenbaar wordt gemaakt?

Wanneer je een verplichte vermelding niet op je website zet, kan je een boete riskeren van €26 tot €10.000.

Nog vragen? Plan gerust een gesprekje in via onze website!

Goede prijs.

Krijg nu tijdelijk korting op de oprichting van jouw onderneming.

Klaar om je vennootschap op te starten?

Ontdek meer over onze Keuzewijzer of maak gewoon direct een account aan om snel op te richten. Je kan ook steeds contact opnemen met ons voor specifieke vragen.

Start je onderneming
Vraag raad aan onze experts

Onze opstartspecialisten staan volledig vrijblijvend klaar om je verder te helpen.

Boek gratis advies
Gebruik onze gratis tools

Wees je twijfels te snel af en gebruik onze tools om je verder te helpen.

Maak een account aan